Het heden en verleden van Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inge Havermans - WaarBenJij.nu Het heden en verleden van Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inge Havermans - WaarBenJij.nu

Het heden en verleden van Cambodia

Door: Inge Havermans

Blijf op de hoogte en volg Inge

08 Januari 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie een goede jaarwisseling achter de rug hebben en nog altijd met 10 vingers door het leven gaan!!

Alhoewel de Cambodianen pas in april nieuw jaar vieren, grijpen ze op 31 december toch graag de gelegenheid aan om een feestje te vieren. Het was een drukte van jewelste in Siem Reap! En om klokslag 12 uur gingen er zelfs een paar pijlen de lucht in, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben. Toch had het wat om het nieuwe jaar in te luiden met mensen van over de hele wereld! Maar de oliebollen heb ik wel gemist hoor.....

Op de eerste dag van het nieuwe jaar heb ik me koest gehouden en de dagen erna weer heel wat indrukwekkende tempels gezien, waaronder Angkor Wat. Ze zijn zo omvangrijk dat je er wel dagenlang kan vertoeven. En dat deed ik dan ook en uiteindelijk de tempels vanuit alle denkbare perspectieven gezien.

Toen nog een dagje op tour gegaan, waarbij ik gevoelsmatig het 'echte' Cambodia heb gezien. De lokale markt was best wel een shock, de varkenshoofden en kippenpoten lagen op tafels in de zon en dat was ook wel te ruiken. Die mensen hier moeten een weerstand hebben waar je u tegen zegt! Ook heb ik tijdens deze tour weer eens gefiets sinds 2,5 maand... en wat blijkt wederom.... je verleert het nooit....

Na 7 dagen Siem Reap, leek het me wel tijd worden om verder te gaan. Alhoewel ik Siem Reap eigenlijk nog niet eens zo beu was. Ik verbleef in het beste hostel ever en had er inmiddels heel veel mensen ontmoet. Ik voelde me er thuis :) Maargoed, reizen bestaat nu eenmaal uit komen en gaan.

Ik maakte een pitstop in Battambang en heb daar een wild ritje gemaakt in een, jawel jawel, bamboe-trein. Gezien de constructie van de trein is het is een wonder dat deze trein niet ontspoord is geraakt. Ook heb ik een miljoen vleermuizen zien uitvliegen, wat een fraai gezicht opleverde.

Na een ritje van een uur of 7 in een bus met, op mij na, alleen maar lokals ben ik in de hoofdstad van Cambodia aangekomen. Phnom Penh staat met name bekend om de killing fields en die heb ik vandaag met eigen ogen kunnen aanschouwen. Dat was wel even slikken en eerlijk gezegd had ik geen idee van de gruwelijke geschiedenis van dit land. Nog maar zo'n 40 jaar geleden kwamen hier ongeveer 3 miljoen mensen om het leven. Vooral hoogopgeleidden, omdat zij de beoogde communistische heilstaat weleens in de weg zouden kunnen staan. De manier waarop zij werden gedood is afgrijselijk en zelfs barbaars te noemen. Het blijft moeilijk te bevatten dat mensen tot dit soort daden in staat zijn en het doet je wel even stilstaan.

Beetje bij beetje krijg ik een steeds completer beeld van het land en ik sluit het in mijn hart. Graag zou ik nog wat meer te weten komen over de lokals en hun manier van leven in het hier en nu. Dinsdag start ik met vrijwilligerswerk op een school! Ik ben heel benieuwd en hou jullie op de hoogte!!

Tot horens!!

Veel liefs! xxxx


















  • 08 Januari 2017 - 18:43

    Mammie:

    Lieve schat! Land vier alweer.... 12 weken vol avontuur! Ook nu weer veel nieuwe ervaringen. Fantastisch dat je het zo kunt delen met ons via de app o.a. Wens je een hele gave tijd op die school, maar dat gaat vast lukken!! Hoop natuurlijk wel dat je nog 'in de lucht' blijft

  • 09 Januari 2017 - 10:40

    Frank Schaapsmeerders:

    Beste Inge,

    Mooi verhaal van die bamboetrein en die vleermuizen! En goed, dat je met de lokale bevolking contact wilt hebben. En op de school morgen leer je in elk geval de jonge "lokals" kennen, succes ermee!

    Hartelijke groet,

    Frank

  • 12 Januari 2017 - 11:59

    Lian Verbaten:

    Hey Inge,
    Allereerst nog je allerbeste wensen voor 2017. Ik had beloofd dat we met Kerstmis op jou zouden proosten met de familie. Nou dat hebben we gedaan hoor.
    Je hebt weer het nodige meegemaakt van leuke tot schokkende dingen. Ze zie je de wereld eens door een andere bril en dan denk je vast zo slecht hebben wij het nog niet in Nederland.
    Ik kijk weer uit naar je volgende belevenis.
    Veel liefs en groetjes van mij en oom Jac.

  • 17 Januari 2017 - 19:59

    Cor Havermans:

    Lieve Inge,

    Al een paar dagen zeg ik tegen mezelf: je moet nou onderhand eens gaan reageren op het laatste reisverslag van Inge. Maar het kwam er niet van: die pensionado's zijn zo druk. Maar nu ben ik er even voor gaan zitten.

    Wat een variatie weer in wat je allemaal ziet en meemaakt. Armoede althans primitieve toestanden, maar ook een ontspannen wijze van in het leven staan; vriendelijkheid bij de lokals, maar ook onderdrukking en wreedheid nog niet zo lang geleden.

    Beetje bij beetje krijg je een completer beeld van het land, schrijf je. Dat is zeker zo, ook omdat je vrijwilligerswerk bent gaan doen en je je helemaal ondergedompeld hebt in het leven van de lokals. Maar af wordt het beeld nooit, denk ik: het menselijk leven is te complex, daar net zo goed als hier. Het positieve daarvan is dan weer dat er altijd nog veel te ontdekken valt.

    Veel succes met je verdere ontdekkingstochten!!!

    XXX Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Mijn naam is Inge Havermans, ik ben 19 jaar en wil al heel lang eens naar Australië! Ik kan niet precies uitleggen waarom maar het is gewoon een gevoel wat ik nu graag achterna wil gaan! Nu het begin van mijn reis steeds dichterbij komt vind ik het wel spannend worden, zo helemaal alleen aan de andere kant van de wereld! De laatste voorbereidingen worden getroffen en dat zijn er toch altijd meer dan je hoopt. Ik ben opgelucht als ik met mijn ingepakte rugzak (waar overigens niet erg veel in past) op schiphol sta. Als het allemaal gaat beginnen, het grote avontuur!!! Voor backpackers begrippen is het misschien kort maar 3 maanden weg van mijn huis, mijn thuis en de stad waar ik altijd gewoond heb is voor mij toch heel wat. Gelukkig heb ik naast een lichte vorm van spanning ook écht zin om mijn reis te gaan maken! Dat gevoel overheerst dus zal het allemaal heus goed komen :)

Actief sinds 28 April 2011
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 21982

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 25 Februari 2017

Azië

03 Mei 2011 - 03 Augustus 2011

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: